Voorkom Een Burnout Met Deze Mindfulness Tips
28 mei 2022 

Voorkom Een Burnout Met Deze Mindfulness Tips


Iedereen kent het wel; een dag die je niet helemaal goed afgaat. Je lichaam is er even niet goed bij en het is lastig om te focussen. Dat is het leven van iemand met een burnout, elke dag! Bij een burnout ervaart een persoon een soort totale crashdown. Vaak ontstaan door werkgerelateerde druk, maar soms (en helaas steeds vaker) vind het ook zijn oorzaak in de druk opgelegd door jezelf of de maatschappij.


Wat is een burn-out precies

Eigenlijk kun je een burn-out zien als een natuurlijke reactie op te veel stress. Het zorgt ervoor dat je rust neemt wanneer je lichaam dit nodig heeft. Eigenlijk is het dus een teken dat je lichaam aan de noodrem trekt. Burn-outs komen steeds vaker voor, waardoor mensen naar middelen zoeken om deze te tegen te gaan. Mindfulness staat bekend als een effectieve methode om burn-outs te bestrijden, en dat is niet zonder reden.

Het idee achter mindfulness

Je hebt vast momenten in de dag dat je er helemaal bij bent. Je bent volledig aanwezig in het moment. Bijvoorbeeld als je naar muziek luistert of je geniet van een ontbijtje in de zon. Op zo’n moment ben je mindful. Simpelweg kun je zeggen dat je bewust bent van de huidige ervaring en je omgeving. Je denkt alleen na over dat specifieke moment, en laat daarbij de rest van de wereld lekker voor wat het is. Klinkt goed toch?

Bij Mindfulness ben je aandachtig en opmerkzaam naar je omgeving en leef je dus vooral in het hier en nu. Op zo’n manier leef je bewuster en vooral intenser. Je wordt hierbij ook rustiger in je hoofd. Uit het onderzoek bleek dat mindfulness sterkt verbonden is met een hogere kwaliteit van het leven. Zo bleek mindfulness zeer effectief voor het verminderen van angsten en stress. Immers je traint jezelf in het herkennen van positieve en negatieve prikkels en kun je dus eerder een reactie vormen om hiermee om te gaan.


Meteen aan de slag met het verhelpen van burnout-klachten?

Stress ontstaat vaak bij mannen en vrouwen die perfectionistisch zijn en een actief leven leiden. ‘Niet zeuren, doorzetten’ is iets wat je maar al te vaak hoort. Hoe stoer dit ook mag klinken, vaak is dit de leefstijl die ervoor zorgt dat je genadeloos uit de bocht vliegt. Doorzetten is dus niet altijd even slim! Ga eens bewust op de rem en wees niet zo streng voor jezelf. Geef je zelf de kans om de rust te nemen en de kleine dingen in het leven te waarderen.

Wil jij meteen aan de slag met het verhelpen van jouw burnout klachten? Bekijk dan deze e-learining van psycholoog Albert Sonneveld.

Je hoort het vaak: acceptatie is het beste begin. En dat is bij burn-out klachten niet anders. Als je daadwerkelijk wilt genezen, en terugval wilt voorkomen, dan zul je moeten accepteren dat je stress voelt en nu eenmaal minder focus hebt. Alleen zo kun je aan je nieuwe “ik” werken. Een vrije ik, met minder prestatiedwang en stukken minder schuldgevoel.


Ontdek de voordelen van mindfulness

Nog niet overtuigd dat mindfulness iets voor jou is? We zetten de voordelen nog even voor je op een rijtje:

  • Let’s focus: Het prioriteren van je gedachten is een belangrijk voordeel. Dit zorgt er namelijk voor een betere concentratie.
  • Als een blok in slaap vallen: als je last hebt van slapeloze nachten kan mindfulness ook zeker helpen. Je komt tot rust en je hartslag daalt. Ook zorgt de verminderde stress voor hogere kans op een geweldige nachtrust.
  • Pijn verlagen: Wat een wondermiddel! Mindfulness kan zelfs de impact van aandoeningen reduceren. Denk aan chronische pijn en kanker, maar ook drugs en alcoholverslaving kan het helpen verlichten.

Bron: www.mensgoodlife.nl

Een echte tip om te werken aan je ontspanning is het doen van 'Microbreaks'. Dit zijn korte ontspanningsoefeningen van 90 seconden lang.

"Eenvoudige 90 seconde oefeningen die iedereen kan doen om lichaam en geest even een 'break' te geven"

In 90 seconden tot rust komen...

Met Albert Sonnevelt

Bestel hier het boek "100 Microbreaks van Albert Sonnevelt" voor maar € 19,95